Používaním stránok maxivyber.sk súhlasíte s používaním cookies. Viac informácií o používaní cookies.

„Nezabudnite, že čas sú peniaze“
Benjamin Franklin

16 °CZatiahnutá oblačnosťZatiahnutá oblačnosťBratislava, SK
Reklama

Akustika ovplyvňuje, ako sa cítime pri vianočných nákupoch

Zdroj Webnoviny🕔 7:19, 18. december 2017

Akustika ovplyvňuje, ako sa cítime pri vianočných nákupoch


BRATISLAVA 18. decembra (WebNoviny.sk) - Podľa odborníkov zo Slovenskej technickej univerzity (STU) v Bratislave, akustika ovplyvňuje, ako sa cítime v nákupných centrách pri nákupoch alebo pri káve s priateľmi.

Odborníci z STU sa zaoberajú výskumom hluku v nákupných centrách, reštauráciách a ďalších priestoroch. Tí odporúčajú nakupovať radšej na vianočných trhoch pod otvorenou oblohou.

„Nákupné centrá nás akustikov zaujímajú, pretože ide o nové typy priestorov s veľkými zasklennými átriami. Nachádza sa v nich minimum materiálov, ktoré pohlcujú zvuk, ba práve naopak, sklo, ktoré tu dominuje, je mimoriadne zvukovo odrazovým materiálom a pri navrhovaní priestorov, v ktorých sa ľudia majú cítiť z hľadiska akustiky komfortne, nie je sklo dobrým kamarátom,“ hovorí doktorandka Stavebnej fakulty STU Magdaléna Kaššáková. Agentúru SITA o tom informovala manažérka pre komunikáciu STU Andrea Settey Hajdúchová.

Tím vedcov vedie Monika Rychtáriková


Tím vedcov z oblasti akustiky vedie na fakulte profesorka Monika Rychtáriková, ktorá získala minulý rok ocenenie Vedkyňa roka SR.

„Akustické prostredie hrá dôležitú úlohu nielen pri vnímaní pohody z prostredia, ale i pri komunikácii. Služby odborníkov na akustiku sa u nás využívajú najmä pri priestoroch, kde hrá zvuk kľúčovú úlohu, ako sú koncertné či prednáškové sály. Architekt pritom môže vhodným materiálovým riešením interiéru zlepšiť napríklad zrozumiteľnosť reči v školských triedach, znížiť únavu žiakov, ale aj zmierniť poruchy čítania u detí či pomôcť učiteľom šetriť si hlasivky. Vhodné akustické podmienky v reštaurácii alebo v nákupnom centre môžu zase znížiť únavu návštevníkov a v konečnom dôsledku aj zvýšiť príjmy obchodníkov,“ hovorí držiteľka ceny Vedkyňa roka 2017.

Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí


Osobitným miestom v nákupných centrách, ale nielen v nich, sú reštaurácie či kaviarne. V nich sme často nútení prekrikovať hlasnú hudbu.

„Hluk rastie so zvyšujúcim sa počtom ľudí. A tí sa v reštauráciách koncentrujú na poludnie či večer. Ak k tomu hrá hlasná hudba, núti nás to zvyšovať hlas do maxima, to je asi 70-75 decibelov. Potom už radšej prestávame rozprávať. Ak ste sa teda chceli pri obede porozprávať so známymi, už sa to nepodarí. Riešením ale nie je hudbu vypnúť, pretože tá je v reštaurácií dôležitá z pohľadu súkromia reči, aby susedný stôl nepočul váš rozhovor," vysvetlil doktorand Lukáš Zelem.



Viac k témam: hudba, STU Slovenská technická univerzita, Vianoce, vianočné darčeky, vianočné nákupy
Zdroj: Webnoviny.sk - Akustika ovplyvňuje, ako sa cítime pri vianočných nákupoch © SITA Všetky práva vyhradené.
© SITA Slovenská tlačová agentúra a.s. Všetky práva vyhradené. SITA Slovenská tlačová agentúra a. s. si vyhradzuje právo udeľovať súhlas na rozmnožovanie, šírenie a na verejný prenos tohto článku a jeho častí.