Používaním stránok maxivyber.sk súhlasíte s používaním cookies. Viac informácií o používaní cookies.

„"Čím viac sa venujeme nechcenému, tím viac si to vytvárame."“
Luoise L. Hay

16 °CZatiahnutá oblačnosťZatiahnutá oblačnosťBratislava, SK
Reklama

Sedem tipov k lepším prezentáciám

Zdroj PlaCla🕔14:00, 23. apríl 2015

Sedem tipov k lepším prezentáciám

Už na základných školách sme sa mnohí učili, ako pracovať s počítačmi, a ako máme spolužiakom prezentovať danú, či naopak, nami vybranú tému. Samozrejme, tie zadania, ktoré sme si mohli vybrať sami, boli pre nás vždy skrátka ľahšie spracovateľné. Veď je to aj pomerne logické – to, čo nás zaujíma, je nám jednoducho bližšie a určite nás aj oveľa viac téma, ktorú vidíme ako interesujúcu, pohltí natoľko, aby náš výsledok stál skutočne za to.


Základy umenia dobrej a kvalitnej prezentácie sme teda pochytili už v začiatkoch nášho štúdia. Postupne sme si však začali viac a viac uvedomovať, že to nie je až tak jednoduché, upútať spolužiakov či vyučujúceho, a zároveň aj udržať ich neustále odbiehajúcu pozornosť počas celej prezentácie. Najmä ak sme sa rozhodli spracovať tému, ktorá nás neoslovila ani na začiatku, ani v priebehu spracovania údajov, je to často krát boj samého so sebou.


Aby sme aj z na prvý pohľad nudnej a nezáživnej myšlienky spravili pútavú prezentáciu, pripravíme si námet tak, aby bol skutočne zaujímavý, je veľmi dôležité, aby minimálne forma bola neobyčajná. Každý predsa pozná presúvanie sa zo slidu na slide, hordy textu sem-tam doplnené o obrázok z vyhľadávača, ktorý je buď rozrastrovaný, alebo vôbec nevystihuje podstatu idey snímky.





Ako teda máme dospieť k tomu, aby naše prezentácie boli takého charakteru, aby z nich spadli – či už naši znudení spolužiaci, alebo vyučujúci, ktorí každý rok vidia práce, ktoré sa na seba podobajú ako vajce vajcu – na zadok? Ako docieliť to, aby sme boli zapamätateľní a aby sa práve ten náš projekt zaryl do pamäte tých, na ktorých chceme urobiť dojem?


Nie vždy si to totiž uvedomujeme, ale už aj takáto školská prax v prezentovaní nám neskôr môže byť nápomocná v budúcom zamestnaní. Efektívne, presné no zároveň jednoduché a schematické vyjadrenie našich myšlienok môže byť esenciálne pre kariérny rast. Maxivýber.sk vám teraz prináša niekoľko rád a tipov, ako sa v prezentácii svojich nápadov a myšlienok pred kolektívom, či už cudzích ľudí alebo kolegov či spolužiakov, vyšvihnúť natoľko, aby ste zažiarili aj počas pár minút.


1. Pravidlo 10-20-30


S týmto pravidlom prišiel Japonec-Američan, autor Guy Kawasaki. Je to tip, ktorý sa osvedčí pri klasických prezentáciách, ktoré sú vytvorené v notoricky známom PowerPointe. Ide o dodržanie týchto troch cifier v troch sférach. Desiatka sa týka počtu slidov. Podľa Kawasakiho by ideálna prezentácia nemala presahovať desiatku slidov, inak by sa mohlo stať, že publikum bude viac vnímať meniace sa obrazy a prestane vnímať skutočnú podstatu toho, čo s nimi chcete zdieľať.


Dvadsiatka sa týka celkovej dĺžky prezentácie, ktorá by nemala presiahnuť dvadsať minút. Inak by ju mohlo publikum vyhodnotiť ako zbytočne dlhú, nezáživnú a nudnú. Umením dobrého rečníka je v skratke, jasne a výstižne pomenovať veci, ktoré chce posunúť ostatným, preto si nezabúdajte kontrolovať aj časový aspekt. Ak máte práve s manažmentom času problémy, môžete poprosiť známeho v publiku, aby vás po určitom čase nenápadne upozornil na zostávajúce minúty.


No a napokon, číslo tridsať sa týka veľkosti písma použitého v prezentácii. Určite si všetci vieme vybaviť aspoň jednu nepodarenú prezentáciu, kde nás na slide zahrnuli hordy textu, ktorý nebol vôbec prehľadne zoskupený. Oveľa efektívnejšie je využitie „odrážkového systému“ – teda myšlienky prezentovať v odrážkach, heslovite a len v ústnom prejave ich bližšie definovať a publiku lepšie popísať, respektíve vysvetliť, čo pod tým-ktorým pojmom v skutočnosti myslíme.


2. Buďte zábavní


Nikoho predsa nebavia prezentácie, kde sa aj na samotnom prezentujúcom prejavuje úplná apatia voči téme a nezaujatosť. Na to, aby ste nadchli publikum sa najprv vy sami musíte naštartovať a zapáliť pre tému, ktorú chcete predstaviť divákom. No a ako inak, ako formou zábavy, by to šlo jednoduchšie? Tam, kde je nadľahčenie situácie vhodné, môžete použiť vtipné ilustračné obrázky, humorné video na doplnenie myšlienky alebo použiť žartovné, no duchaplné citácie známych ľudí. Takto trefne určite zaujmete oko všetkých vašich divákov.


3. Spomaľte


Je samozrejmosťou, že vystupovanie pred viacerými ľuďmi – aj keď sú to známe tváre – nemusí byť pre všetkých až také bezproblémové. Zodpovednosť, ktorá nám koluje v žilách sa zrkadlí ako riadny adrenalín, a preto sa niet čomu čudovať, že prezentér je nervózny, čo sa môže ukázať navonok vo viacerých aspektoch. Jedným z nežiaducich dôsledkov stresu je aj zrýchlené tempo reči. Ak však chcete, aby váš prejav bol zrozumiteľný, naučte sa svoj stres ovládať aj pomalšou rečou. Umožní vám to hlbšie dýchať a rýchlejšie sa zbaviť pocitu napätia. Pokojne dôležité myšlienky viackrát zopakujte, na jednej strane vám to pomôže premýšľať dopredu nad ďalším bodom prezentácie, a obecenstvo ocení, že dokáže vyzdvihnúť podstatné námety pre ich jednoduchšie zapamätanie.


4. Hlavne nezabúdať na očný kontakt!


Už vyššie spomínaná nervozita jednoznačne ovplyvňuje aj našu schopnosť sa koncentrovať, preto je prirodzené, že sa budeme počas prezentácie spoliehať na poznámky v rukách, ak by sme sa náhodou zasekli. Je však úplne mimo, ak dovolíme, aby nás papiere pohltili úplne. Obecenstvo sa definitívne bude cítiť viac zapojené do problematiky, ak im budete venovať svoj pohľad. Udržiavanie očného kontaktu je veľmi dôležité, no nezabúdajte, že by ste ho mali rovnomerne rozmiestniť na všetkých zúčastnených v miestnosti. Máme totiž akúsi tendenciu sa zamerať na nadradeného, najvyššieho postaveného, či práve toho, ktorého poznáme najbližšie/najviac. Nezabúdajte, že chcete vo všetkých zanechať dobrý dojem. Aj preto sa skúste pohľadom venovať každému rovnomerne.


5. „To je dobrá otázka“


Určite už každý z nás počul na svoju otázku takúto odpoveď. Čo však ale reálne prináša? Pri príprave nezabudnite aj na to, že niekto z vašich divákov môže položiť otázku, na ktorú nebudete poznať správnu alebo relevantnú odpoveď. Na získanie času pozdvihnite jeho ego tým, že oceníte, že sa vôbec nejaká otázka v publiku našla. Interakcie medzi publikom a prezentujúcim sú často esenciálne a lenivé publikum, ktoré sa nechce zapájať, neraz spôsobuje rečníkovi problémy. To sa môže odzrkadliť v „hapkaní“, no a ako ho odstrániť sa dozviete v ďalšom tipe.


6. Vzduch radšej smerom dnu, než von


Nezmyselné hľadanie slov rečovou vatou ako sú citoslovcia „hm, no, ah“ a podobné, ktoré každý z nás z nervóznejších prezentácií pozná, sa dajú jednoducho nahradiť. Určite sa zhodneme na tom, že zvuky, ktoré vypudíme zo seba pri hľadaní tých správnych slov a nasledujúcich myšlienok pôsobia prinajmenšom rušivo, no určite neprofesionálne, akoby ste sa ani neboli pripravovali. Nahraďte ich. Najjednoduchším spôsobom je zastaviť sa a urobiť krátku pauzu. Namiesto toho, aby ste vzduchový prúd vylúčili von zo seba v nezmyselnej vete, radšej naberte vzduch do pľúc, nadýchnite sa. Na jednej strane vás to upokojí, na druhej strane diváka nevyruší a vy budete pôsobiť vyrovnanejšie.


7. Je ma dobre počuť? alebo problémy akustiky


Toto je problematika, ktorú z časti dokáže ovplyvniť funkčnosť modernej techniky. Je vhodné, ak prídete na stretnutie skôr, aby ste zistili, ktorá pozícia bude pre váš postoj najvhodnejšia, aby vás všetci v miestnosti dobre počuli. Poprípade, ak budete mať k dispozícii mikrofón, je ideálne, ak by ste si ho mohli pred samotnou prezentáciou vyskúšať, nastaviť intenzitu a prispôsobili svoju tóninu reči aj tomuto aspektu. Je nevyhnutné, aby vaša prezentácia nielen zaujala, ale aj splnila účel, a k tomu potrebujete byť videný a počutý.


Ak ale daná miestnosť nebudete vybavená mikrofónom, neznamená to, že ste donútení kričať. Pôsobilo by to veľmi rušivo. Práve naopak, popracujte na artikulácii a uvoľnite sa. Správny postoj, držanie tela a miesto, kde sa v miestnosti postavíte dokážu ovplyvniť recepciu hovoreného prejavu, preto si to všetko najprv vyskúšajte „na nečisto“.


Okrem toho, aby vás diváci dosť dobre počuli je dôležité aj to, aby vašu prezentáciu dostatočne videli. Čo by ste mali z detailne prepracovanej a kvalitnej prezentácie plnej grafov, ilustrácií a výstižných myšlienok, ak by vám všetky tieto „maličkosti“ nemali ako pomôcť? Je preto úplne úžasné, že v danom odbore už sedem rokov funguje firma Fiber Mounts, s.r.o, ktorá sa venuje výrobe prezentačných TV stojanov.




V redakcii sme mali možnosť vyskúšať 3 televízne stojany od tejto společnosti a už na začiatok musím povedať, že nás veľmi príjemne prekvapili.


Prvým z nich bol Pojazdný TV stojan Magellano.


Jeho hlavnou výhodou je jeho mobilita. Pri presunoch ho jednoducho a rýchlo zložíte a zmestí sa tak do každého automobilu. Je preto idálny na rôzne promo akcie a marketingové prezentácie mimo sídla vašej spoločnosti.


Druhým stojanom, který by sme radi predstavili je mobilný prezentačný TV stojan Fiber Novelty FN1021. Oproti stojanu Magellan má stojan Fiber nosnosť až 70kg, čím je vhodný ako stojan pre takmer akýkúkoľvek TV až do uhlopriečky 65“. Výšku obrazovky si môžete jednoducho, pomocou pojazdu s aretáciou, nastaviť. Súčasťou stojanu je aj výškovo nastavitelná sklenená polička pod držiakom na TV.


Posledným z vyskúšaných stojanov je Statický stojan na televízor EDBAK STD01-PWB2. Ako statický stojan sa hodí napríklad do zasadačiek, škôl, nemocníc alebo vysokoškolských učební. Nosnosťou 80 kg sa radí medzi držiaky s vysokou stabilitou. Výška stojanu je až 170 cm a nastaviteľný náklon TV je +/- 10°. Prednosťou je tiež ponúkaná 10 ročná záruka.



Ich špičková kvalita a krásny dizajn vás určite presvedčia o tom, že oživia aj vašu prezentáciu. Navyše sú tieto televízne stojany ľahko nastaviteľné, preto je zaručené, že vašim divákom neunikne ani jediná vaša myšlienka. Ich profesionálne služby vám spoľahlivo zabezpečia úplný komfort počas vašich prezentácií. Tovar sa nachádza na sklade za veľmi nízke ceny s až päťročnou zárukou. Je to predsa autorizovaný distribútor a zároveň predajca, ktorý vám dokáže poskytnúť napríklad aj kvalitné LCD stojany na propagáciu. Správne mierená reklama je totiž jedným z oporných bodov úspechu. Pomocou obrazovej techniky tak dokážete zvýšiť vašu mieru úspešnosti. Je len na vás, či vkročíte cez dvere, ktoré sú vám k dispozícii otvorené.